Dzięki stronom internetowym, serwisom sportowym, klubowemu forum czy aktywności na portalach społecznościowych możemy praktycznie żyć tym, co się dzieje w klubie i wokół niego przez 24 godziny, 7 dni w tygodniu. W poprzednim podsumowaniu pisaliśmy, jak bardzo się różnimy, gdy za kryterium weźmiemy uzyskiwane przychody. Teraz przyjrzymy się rozwijającym się mediom społecznościowym, bo jak się okazuje i one cieszą się wśród nas dużą, ale i różną popularnością.
Zacznijmy od wyników naszej sondy. Tylko, a może aż
9% kibiców deklaruje, że znajomości nie zawiera w wirtualnym świecie. Dla tych osób pozostaje oczywiście strona internetowa, czy to wszystko co o klubie można przeczytać na sportowych portalach. Oczywiście jest też część osób, zazwyczaj tych starszych, dla których tradycyjna prasa jest głównym źródłem informacji. Będzie ich jednak ubywało, bo jak pokazują badania rynku internetowego, do social media należy przyszłość. Tu zaś rządzi Facebook, co potwierdza
61% oddanych głosów w naszej sondzie. Na drugim miejscu wskazaliście na korzystanie najczęściej z serwisu Youtube (
18%) należącego do Google. Pozostając przy światowym gigancie, to jego serwis społecznościowy Google+, póki co słabiej wypada w konkurencji z FB, bowiem pozostaje on kluczowym dla
3% naszych kibiców. My jeszcze chcielibyśmy wskazać na Twitter, który jest nieco innym, ale przy tym ciekawym i na pewno rozwojowym źródłem kreowania i otrzymywania informacji. Póki co pozostaje numerem 1 jest dla
2% naszych fanów.
Zachęcamy do aktywności w mediach społecznościowych:
» Niebiescy.pl na Facebooku
» TV Niebiescy na Facebooku
Według danych z 2016 roku z internetu korzysta 3,42 mld ludzi na świecie, czyli niemalże połowa. Z samych social media: 2,31 mld. Mobilni użytkownicy tych kanałów stanowią aż 1,97 mld światowej populacji. Coraz więcej bowiem korzystamy ze smartfonów i tabletów, co zresztą nietrudno dostrzec i na naszym stadionie. W Polsce mamy
20 mln użytkowników Facebooka. Za nim pędzi Youtube blisko z
19 mln odwiedzających. Ćwierkających jest mniej, ale wobec
3,2 mln grona trudno przejść obojętnie. Instagram, opierający się na zdjęciach, skupia
2,1 mln społeczność, choć jak pokazują wyniki sondy, w naszym gronie cieszy się skromnym, bo zaledwie
1% zainteresowaniem. Na koniec statystyk warto jeszcze zerknąć na czas spędzany przez Polaków w wirtualnej rzeczywistości. To
4:24 godz. w przypadku internetu, z czego
1 godz. i 20 minut poświęcamy na kontakt ze znajomymi. I aż rodzi się pytanie, ile czasu dziennie poświęcacie na przeglądanie informacji o Ruchu?
Na social media kluby muszą spoglądać przez pryzmat rozwoju własnej społeczności i popularności. Na pewno są one pomocne w budowaniu frekwencji, choć z drugiej strony siłę nabywczą przestaje powoli się mierzyć ilością widzów na stadionie, a chętnymi na zakup klubowych gadżetów, czy odwiedzającymi stadion wraz z restauracją, czy muzeum w dni niemeczowe.
» Niebiescy.pl na Twitterze
» TV Niebiescy na Twitterze
Badania facebookowe dowodzą, że aby skontaktować się z dowolnie wybraną osobą na świecie, wystarczy nam łańcuszek pięciu osób. Każda znajomość generuje znajomość. Jeżeli dziś każdy z nas zaprosiłby na następny mecz jednego swojego znajomego, to wówczas średnia frekwencja na meczach Ruchu wzrosłaby do 14 tys. widzów. Takie zachowanie wystarczyłoby powtórzyć jeszcze dwukrotnie i Stadion Śląski w każdej kolejce byłby pełen. Wystarczy trzech znajomych, ot co. Facebookowy profil Ruchu dziś lubi 120 tys. osób. Lideruje Legia, która pewnie jako pierwsza w kraju przekroczy próg miliona fanów (obecnie 895 tys.).
Facebook w ostatnim czasie zmienił się pod kątem biznesowym, dając potencjalnym reklamodawcom możliwość targetowania na przeróżne sposoby. Informacje o urodzinach, planowanym ślubie, urodzeniu dziecka, czy zmianie miejsca zamieszkania dają możliwość spersonalizowanej interakcji. Połączenie tych osób daje sposobność wypracowania osobnej kampanii marketingowej oraz poznania i zapewne nawiązania relacji przez samych kibiców np. podczas wspólnego wydarzenia, dla wszystkich którzy w danym roku wzięli ślub. Opcje jak Custom Audiences pozwalają na wiele więcej, jak grupowanie fanów na podstawie uzyskiwanych przychodów, czy pozwalają czerpać informacje o wchodzących na stowarzyszoną z profilem stronę.
Subskrybujcie nasze kanały na YouTube:
» TV Niebiescy
» TV Niebiescy dla Ruchu
Na każdy z wyróżnionych przez nas mediów należy spojrzeć nieco inaczej. Ogromną siłę oddziaływania ma Youtube. Aby jednak się rozwijał, trzeba przyjąć strategię klubów brytyjskich i każdego dnia zamieszczać w nim interesujący filmik. Twitter jest za to bardziej szybszy, skoncentrowany na konkretnych i zapracowanych osobach. To niezwykle ważny segment dla klubu. Łatwo w nim na wzajemną interakcję, jak na przykład było to w przypadku Patyrka Lipskiego po niestrzelonym karnym w meczu z Wisłą Kraków:
Pewnie nie wszyscy wiedzą, ale ogromną popularnością na tym kanale cieszy się nasza klubowa maskotka. Adler nie tylko upodobnił się do komiksowych superbohaterów, ale każdego dnia w oryginalny dla siebie sposób daje znać, co u niego słychać, bądź komentuje klubową rzeczywistość. Dziś zaryzykujemy stwierdzenie, że to najbardziej medialna maskotka w Polsce. I o to chodzi.
Nowoczesny Ruch, jaki ma być budowany na nowym stadionie, na pewno będzie musiał się stać jeszcze bardziej internetowy, technologiczny, szybki i znacznie intensywniejszy. Tak dziś po prostu żyjemy. To po części odpowiedź na pytanie, jak budować frekwencję na nowym obiekcie. Na pewno reklama outdoorowa w postaci billboardów, plakatów, ulotek to byłoby dużo za mało.
Na polu internetu cieszących się największym zainteresowaniem kanałów pozostaje sporo do zrobienia, a do drzwi pukają następne jak Snapchat i Instagram, czy własna aplikacja mobilna. Oczywiście na niewiele zda się opakowanie, jeżeli zawartość (czyli poziom sportowy) okaże się marnej jakości. Jednak budowanie jednego elementu, zapominając o drugim, okaże się mało efektywne.
Marco FC K-ce
[email protected]