Kilkanaście dni temu poznaliśmy wyniki konkursu na opracowanie koncepcji nowego stadionu Ruchu Chorzów. Autorem zwycięskiego projektu koncepcyjnego jest mysłowicka pracownia GMT Sp. z o. o. Podczas spotkania w galerii Stowarzyszenia Architektów Polskich dowiedzieliśmy, jak będzie wyglądał nowy obiekt "Niebieskich", ale poza tym nie ujawniono zbyt wiele informacji o projekcie. Wystąpiliśmy więc do chorzowskiego magistratu o nieco bardziej szczegółowy opis. Po kilku dniach otrzymaliśmy zgodę na publikację, a zatem zapraszamy do przeczytania najciekawszych informacji, które udało nam się uzyskać.
Układ przestrzenny, forma architektoniczna
Stadion został zaprojektowany tak, aby jego elewacja zmieniała się w zależności od miejsca, z którego się na nią patrzy. Jadący samochodami ludzie będą mogli obserwować dominującą nad Drogową Trasą Średnicową bryłę stadionu, który powoli w miarę zmiany kąta patrzenia, zmieniać będzie kolor z białego na niebieski oraz stopniowo będzie ukazywać się wycięta w elewacji nazwa klubu.
Punktem wyjścia dla kształtu bryły stadionu jest istniejące prostokątne pole gry. Narożniki obiektu ukształtowano tak, by zapewnić jak najlepszą widoczność z trybun na boisko. Żelbetowe trybuny, prócz całkowitego zadaszenia, planuje się okryć ażurową elewacją. Narożniki zewnętrznej ażurowej powłoki zostają zaokrąglone.
Idea zmieniającej się w ruchu elewacji nawiązuje do nazwy oraz kolorystyki klubowej. Ażurowa elewacja składa się z wygiętych kątowników zestawionych do siebie bokami. Z jednej strony pomalowane na biało z drugiej na niebiesko dają efekt zmiany i stopniowania koloru dla obserwatora obchodzącego lub przejeżdżającego obok stadionu. Dodatkowo w kątownikach wycięta jest nazwa klubu w taki sposób, aby w zależności od kąta patrzenia na stadion napisy zmieniały się razem z kolorem. Te zabiegi sprawiają, że budynek wygląda inaczej z każdej strony. Mamy przez to wrażenie, że jest w ruchu.
Pole gry
Centralnym punktem obiektu jest nowoczesna murawa boiska piłkarskiego. Pole gry mierzy 105,00 m długości i 68,00 m szerokości. Murawa została przebudowana w niedalekiej przeszłości i przystosowana do obowiązujących norm, przepisów i zaleceń polskich i międzynarodowych Organizacji piłkarskich. Istniejąca murawa boiska jest wyposażona w system automatycznego nawadniania oraz drenażu i posiada instalację podgrzewania płyty boiska.
Pole gry nie jest objęte modernizacją, gdyż jego istniejąca forma jest wystarczająca dla celu jaki ma spełniać po realizacji przedmiotowej Inwestycji.
Sugeruje się, aby podczas organizowania wydarzeń niesportowych na stadionie zabezpieczać murawę przed uszkodzeniem systemem ochronnym typu Roll Away. Funkcjonuje on na zasadzie metalowych płyt układanych na dystansach nad murawą. System ten nie jest uwzględniony w kosztach realizacji.
Wjazdy techniczne na murawę boiska spełniają funkcję wentylacyjną. Swobodny przepływ powietrza przez "tunele" doskonale napowietrza murawę zamkniętą wewnątrz niecki trybun Stadionu. Odpowiednie napowietrzenie murawy jest kluczowe zarówno dla jej żywotności, jak i wyglądu.
Trybuny
W obiekcie zaprojektowano jeden poziom trybun. W centralnej części trybuny zachodniej, zwyczajowo nazywanej trybuną główną (Main Stand), przewidziano miejsca dla prasy (wyposażone w biurka, złącza telekomunikacyjne oraz gniazda zasilania) oraz trybunę honorową.
Wejście na dolną trybuną zapewnia 18 womitoriów rozmieszczonych równomiernie wokół obwodu niecki stadionu na poziomie 0. Dla trybuny honorowej przewidziano wejścia poprzez taras klubu VIP na poziomie +1.
Zgodnie z wytycznymi przewidziano około 1200 miejsc dla kibiców przyjezdnej drużyny (w narożniku), w tym 10 miejsc dla osób niepełnosprawnych.
W młynie istnieje możliwość zdemontowania krzesełek (w niektórych ligach krzesełka na sektorach nie są konieczne; gdyby takie przepisy zostały wprowadzone w Polsce, po tymczasowym zdemontowaniu krzesełek powiększyłaby się liczba miejsc w młynie - przyp. red.).
W celu zapewnienia optymalnego bezpieczeństwa kibiców przebywających na stadionie w trakcie wydarzenia zaprojektowano szereg barier rozdzielających sektory, bloki oraz trybuny przeznaczone dla kibiców przyjezdnych drużyn. Wszystkie barierki o wysokości do 110 cm zostaną wykonane z profili stalowych zamkniętych cynkowanych ogniowo. Przegrody przy narożnym sektorze przeznaczonym dla kibiców przyjezdnych drużyn z wypełnieniem ażurowym z prętów stalowych Ø10 mm dodatkowo będą wyposażone w gniazda umożliwiające zwiększenie wysokości bariery do 250 cm.
Powierzchnie komunikacyjne ogólnodostępne
Głównym poziomem komunikacyjnym jest promenada na parterze. Została ona podzielona na niezależne sektory pod głównymi trybunami północną, południową, wschodnią oraz włączoną w budynek część VIP w zachodnim skrzydle. Każda z nich posiada osobne wejścia z kontrolą biletów, gastronomię, punkty sanitarne i medyczne dla odpowiedniej ilości kibiców. Odpowiednio zaprojektowano tam wejścia 18 womitoriami. Transfer kibiców na trybuny poprzedzony jest kontrolą biletową wraz z kontrolą bezpieczeństwa.
Gastronomia
W celu zapewnienia możliwości nabycia napojów oraz przekąsek zaprojektowano szereg kiosków gastronomicznych. Punkty małej gastronomii zostały przewidziane dla każdego sektora, włączając w to również zamknięte kubatury dla prasy.
Przewiduje się we wspomnianych punktach sprzedaż napojów bezalkoholowych podawanych w jednorazowych naczyniach oraz opakowaniach nie mogących stanowić zagrożenia. Ofertę punktów małej gastronomii będzie uzupełniała sprzedaż przekąsek oraz tzw. Fast food.
Przewiduje się również możliwość umieszczenia w pobliżu punktów gastronomicznych automatów typu "Slot mashine" z napojami i przekąskami.
Toalety
Zaprojektowano punkty sanitarne zapewniające zaspokojenie potrzeb wszystkich osób mogących przebywać jednocześnie na stadionie w proporcji widzów 60% mężczyzn / 40% kobiet zgodnie z wytycznymi UEFA. Z uwagi na specyficzny charakter obiektu oraz przytoczone przepisy przyjęto współczynnik 1 pisuar/125 mężczyzn oraz 1 miska ustępowa/200 osób. Toalety wyposażono w przedsionki z umywalkami.
Poza toaletami ogólnodostępnymi dla widzów przewidziano również toalety w zamkniętych strefach przeznaczonych dla akredytowanych przedstawicieli prasy, gości strefy VIP, zawodników, sędziów, pracowników administracyjnych oraz kuchni. Ponadto zaprojektowano wydzielone toalety dla osób niepełnosprawnych.
Strefa VIP
Na poziomie "0" zaprojektowano hall wejściowy strefy VIP z kontrolą dostępu do reszty strefy. Dostęp do pozostałych części tej strefy jest możliwy jedynie poprzez hall. Główną przestrzenią strefy VIP jest klub z funkcją restauracyjną, który zlokalizowany jest na poziomie +1. Klub wyposażony jest w zaplecze sanitarne oraz strefę cateringową wraz z zapleczem. Z poziomu klubu VIP projektuje się wyjścia na trybunę honorową jako poszerzone womitoria tworzące jednocześnie tarasy klubu.Na tym samym poziomie znajdują się loże VIP dostępne z holu i mające własne wyjścia na taras i wydzielone trybuny VIP. Zespół lóż obsługiwany jest przez catering ze wspólnym zapleczem. Dostęp do strefy zamkniętej jest monitorowany systemami SKD oraz CCTV, a także przez ochronę. Strefę tę charakteryzuje wysoki standard wykończenia wnętrz oraz usług.
Pomieszczenia dla prasy i strefa mieszana
W bezpośredniej bliskości parkingu dla wozów transmisyjnych zlokalizowanego po stronie zachodniej obiektu stadionu zaprojektowano w poziomie parteru niedostępną dla kibiców strefę mediów. Wejście do strefy prasowej możliwe jest wyłącznie poprzez przeznaczony dla niej hall wejściowy będący strefą kontroli dostępu oraz punktem wydawania akredytacji prasowych. Pomieszczenia pracy dziennikarzy zaprojektowano w sąsiedztwie sali konferencji prasowych. Strefę prasy w obrębie kondygnacji parteru uzupełnia zaplecze sanitarne..Strefa komentatorów zlokalizowana jest na kondygnacji +2 (miejsca na trybunach oraz boxy komentatorskie)
Bezpośrednio przy strefie mediów projektuje się strefę mieszaną. Strefę mieszaną stanowi hall, zaprojektowany w części zachodniego podtrybunia w kondygnacji parteru. Strefa mieszana skomunikowana jest bezpośrednio z pomieszczeniami zawodników, pomieszczeniami prasowymi, biurami imprezy, oraz pomieszczeniami działaczy PZPN/ UEFA/ FIFA.
Pomieszczenia dla zawodników
W parterze zachodniego skrzydła obiektu stadionu projektuje się zespół szatni zawodników. Przewidziano dwa w pełni wyposażone węzły szatni dla sportowców wraz z przylegającymi funkcjami, takimi jak odnowa biologiczna, czy sala rozgrzewki. Ponadto każda szatnia posiada szatnię trenerów, pomieszczenia sanitariatów. Dodatkowo dla drużyny rezydującej w obiekcie zapewniono pomieszczenia pralni i suszarni strojów sportowych.
Obwody szatni dla zawodników zaprojektowano w sposób umożliwiający odosobnienie drużyn od otoczenia, zapewniając, dzięki okładzinom akustycznym ścian i stropów, odpowiednie warunki pozwalające na spokojne przygotowanie się do spotkania. Obie szatnie wraz z przyległymi funkcjami stanowią odrębny zespół funkcjonalno przestrzenny opracowany w sposób pozwalający na optymalizację użytkowania wszystkich pomieszczeń. Poza szatnią dla zawodników w zespole pomieszczeń dla sportowców zapewniono również szatnię dla trenerów oraz salkę odpraw wyposażoną w odpowiedni sprzęt do omawiania planowanej podczas meczu taktyki gry.
Zespół podstawowy szatni uzupełniony jest przez dwie szatnie dla juniorów, które również wyposażone zostają w część sanitarną.
W pierwszym etapie realizacji inwestycji do czasu powstania głównych szatni dla zawodników, zaprojektowano szatnie tymczasowe w południowej części stadionu z wejściem z płyty boiska z narożnika południowo-zachodniego.
Dojazdy i parkingi
Główne dojazdy do stadionu zapewnione są od strony wschodniej i zachodniej. Od strony zachodniej przewiduje się wjazdy dla widzów kategorii VIP, przedstawicieli mediów oraz obsługi stadionu (od narożnika północno – zachodniego oraz południowo – zachodniego) . Dojazd dla autokaru drużyny zapewniony jest od strony północno-zachodniej.
Główne parkingi dla kibiców zlokalizowane są po stronie wschodniej stadionu w bezpośrednim sąsiedztwie BOWiD oraz DTŚ oraz od strony południowo – zachodniej, w pobliżu boiska treningowego. Parking dla widzów kategorii VIP znajduje się od południowej strony stadionu (w bezpośrednim sąsiedztwie wejścia na teren stadionu dla widzów kategorii VIP). Główny parking dla autokarów znajduje się na zachód od stadionu przy boisku treningowym. Wzdłuż zachodniej trybuny stadionu zlokalizowane są miejsca dla widzów kategorii VIP, przedstawicieli mediów oraz obsługi i administracji stadionu.
Podjazd dla autokarów transportujących widzów drużyny gości znajduje się przy południowo – wschodnim narożniku stadionu.
Elementy małej architektury
Elementami małej architektury zastosowanymi w koncepcji nowego stadionu są w szczególności: oznakowanie informacyjne, strefy podjazdu oraz parkingów, strefy wejść w ogrodzeniu, przystanki autobusowe, parkomaty, bankomaty, ławki, oświetlenie terenów zewnętrznych strefy miejskiej, chodniki itd.
Oświetlenie
Ze względu na wysokość dachu i brak możliwości oświetlenia boiska z poziomu zadaszenia przewiduje się zastosowanie masztów oświetleniowych mocowanych do konstrukcji dachu symetrycznie po obu dłuższych bokach stadionu.
Nawadnianie murawy
Przewiduje się system odzyskiwania wody deszczowej z dachu w celu nawadniania murawy stadionu.
Dostępność dla osób niepełnosprawnych
Przy projektowaniu budynku nowego stadionu zwrócono szczególną uwagę na eliminację wszelkich barier, które mogłyby utrudniać lub uniemożliwiać korzystanie z niego osobom niepełnosprawnym, w szczególności poruszającym się na wózkach inwalidzkich. Zapewnione to zostało poprzez zastosowanie m.in. bez progowych dojść i dojazdów, odpowiednio wyposażonych dźwigów osobowych (m.in. umieszczenie przycisków przywoławczych wind na odpowiedniej wysokości) w strefie poruszania się kibiców, odpowiednie zaprojektowanie i wyposażenie toalet, a także systemów otwierania drzwi wg stosownych wymogów. Zaprojektowano miejsce dla 40 osób na wózkach oraz ich opiekunów.
Sposób etapowania 1 etapu stadionu (12000 miejsc)
podetap I: obejmuje swym zakresem następujące elementy:
- Wyburzenie istniejącego budynku klubowego
- Zachowanie istniejących trybun kibiców
- Budowa trybuny zachodniej
podetap II: - wyburzenie istniejącej trybuny wschodniej i postawienie jej na nowo
podetap III: - wyburzenie istniejącej trybuny północnej i postawienie jej na nowo
podetap IV: - wyburzenie istniejącej trybuny południowej i postawienie jej na nowo
Rozbudowa stadionu (wariant 16000 miejsc)
Zakłada się rozbudowę poprzez dostawienie 3 stopnic w konstrukcji stalowej na przygotowaną w 1 etapie płytę żelbetową. W ten sposób zwiększy się ilość miejsc siedzących z ok. 12000 do ok. 16000. Zaletą tego rozwiązania jest to, że nawet w 1 etapie stadion wygląda i funkcjonuje jak gotowy obiekt i jeżeli nie będzie konieczności rozbudowy może funkcjonować w wersji na 12000. Wszystkie elementy stadionu będą zaprojektowane z zapasem tak, aby potem po rozbudowie zostały zachowane normy i parametry przejść, sanitariatów etc.
To rozwiązanie pozwala też na funkcjonowanie całego stadionu w trakcie rozbudowy ze względu na charakter prac związany ze stawianiem stalowych konstrukcji nowych trybun.
RUCH CHORZÓW - ZNICZ PRUSZKÓW
ul. Katowicka 10, Chorzów
23.11.2025 r. godz. 12:00
:
TV NIEBIESCY
REKLAMA
PLAN PRZYGOTOWAŃ
17.06 - 29.06 - treningi w Chorzowie
28.06 g. 17:00 - sparing: Ruch 0:0 Warta Poznań 30.06 - 06.07 - zgrupowanie w Busku-Zdroju
05.07 g. 16:00 - sparing: Pogoń 1945 Staszów 0:4 Ruch
06.07 g. 15:00 - sparing: LKS Wisła Wielka 0:7 Ruch 07.07 - 20.07 - treningi w Chorzowie
09.07 g. 12:00 - sparing: Ruch 1:1 Puszcza Niepołomice
12.07 g. 11:00 - sparing: Wisła Kraków 2:0 Ruch
21.07 g. 19:00 - 1. kolejka I ligi: Puszcza Niepołomice - Ruch
* Więcej informacji o sparingach można zobaczyć po najechaniu na